1.0 LATAR BELAKANG
Guru mata pelajaran mempunyai peranan yang amat penting dalam melaksanakan
proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Mereka adalah nadi dalam
pembelajaran di sekolah dan tunggak utama dalam melaksanakan semua program
kurikulum di sekolah.
Mereka bertanggungjawab merealisasikan kaedah P & P untuk tujuan kefahaman
dan penghayatan seterusnya mempertingkatkan prestasi pelajar di sekolah. Mereka
menyediakan khidmat bantu yang secukupnya bagi memastikan penitisan ilmu
berlaku secara berkesan dalam suasana dan iklim sekolah yang kondusif.
Panduan ini bertujuan untuk menjelaskan tugas dan tanggungjawab serta peranan
guru mata pelajaran dalam meningkatkan prestasi perkhidmatan mereka.
2.0 OBJEKTIF AM
2.1 Meningkatkan kecekapan pengurusan akademik guru mata pelajaran
2.2 Membangun kemahiran penyelidikan di kalangan guru mata pelajaran
3.0 OBJEKTIF KHUSUS
3.1 Guru mata pelajaran mendapat panduan tentang tugas masing-masing
3.2 Melahirkan guru mata pelajaran yang cekap, dedikasi dan bertanggungjawab bagi meningkatkan prestasi yang tinggi
3.3 Merealisasikan hala tuju SMK.UMAS-UMAS TAWAU.
05. SENARAI TUGAS GURU MATA PELAJARAN ( KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU)
- Memiliki , memahami dan boleh mentafsirkan serta menghuraikan kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan mata pelajaran KHB
- Memahami dan mematuhi pekeliling dan arahan yang berkaitan dengan mata pelajaran KHB serta menentukan dan menetapkan matlamat yang harus dicapai, iaitu dari segi pengetahuan, kebolehan dan kemahiran di akhir penggal bagi setiap tingkatan.
- Mempunyai sebuah Buku Rekod Mengajar yang kemaskini dan menyerahkan kepada pengetua pada masa yang ditetapkan.
- Menyediakan dengan lengkap Rancangan Pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar untuk tempoh setahun/sepenggal/harian dan melaksanakan pengajarannya mengikut Rancangan Pelajaran yang disediakan.
- Menyedia dan memberikan kerja-kerja latihan dan aktiviti yang cukup, memeriksa buku latihan pelajar dan memulangkan secepat mungkin. Menyerahkan / menunjukkan buku latihan kepada pengetua atau wakilnya pada masa yang dikehendaki.
- Menjalankan Ujian Bulanan dan penilaian kepada pelajar. Merekodkan soalan-soalan dan keputusan ujian dalam Buku Rekod Mengajar.
- Mengesan kelemahan pelajar dan menjalankan kelas pemulihan atau bimbingan.
- Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran , menghadiri mesyuarat panitia dan melaksanakan keputusan mesyuarat panitia.
- Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran / Jabatan Pelajaran / Pejabat Pelajaran Daerah.
- Menghadiri mesyuarat atau taklimat mengenai mata pelajaran yang berkenaan sama ada yang dikelolakan oleh Kementerian Pelajaran/ Jabatan Pelajaran Negeri / Pejabat Pelajaran Daerah.
- Menyampaikan semula maklumat kepada guru lain yang mengajar mata pelajaran yang sama.
- Sentiasa mengikuti perkembangan dan pembaharuan tentang teknik mengajar bagi mata pelajaran berkenaan bagi meningkatkan lagi prestasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
- Melaporkan kepada Guru Kanan Mata Pelajaran tentang masalah pengajaran dan pembelajaran untuk tindakan selanjutnya.
- Menjaga keselamatan dan kebersihan alat-alat bantuan mengajar yang digunakan. Memastikan bahawa alat-alat bantuan mengajar digunakan secara meluas dan bertanggungjawab dalam menambahkan alat bantuan mengajar bagi memperkayakan Pusat Sumber Sekolah.
- Mengadakan sudut-sudut mata pelajaran berkenaan dalam kelas-kelas yang diajar.
- Membantu menguruskan Bank Soalan.
- Mematuhi arahan Pengetua.
06. SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN PEGAWAI DENGAN PEGAWAI LAIN
Tugas Pegawai Yang Ada hubungan | Tugas Dan Tanggungjawab | Kuasa Yang Diberi | ![]() |
Guru Mata Pelajaran | 1. Memiliki, memahami dan menghurai sukatan dan huraian sukatan pelajaran. 2. Mematuhi pekeliling dan arahan berkaitan serta menetapkan matlamat yang harus dicapai. 3. Mempunyai dan mengemas kini buku rekod mengajar. 4. Menyediakan rancangan pelajaran tahunan dan harian serta melaksanakannya dalam P&P. 5. Memberi kerja dan latihan kepada pelajar dan memeriksanya. 6. Menjalankan ujian, penilaian pentaksiran kepada pelajar dan merekodkannya. 7. Mengesan kelemahan pelajar dan berusaha memulihkannya. 8. Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran. | Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua | Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran Guru mata pelajaran |
Tugas Pegawai Yang Ada hubungan | Tugas Dan Tanggungjawab | Kuasa Yang Diberi | Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan |
9. Menghadiri mesyuarat panitia serta mematuhi dan melaksanakannya. 10. Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh KP/JPN/PPD. 11. Menghadiri mesyuarat/taklimat kelolaan Kementerian Pelajaran/Jabatan Pelajaran Negeri. 12. Mengguna dan bertanggungjawab terhadap BBM. 13. Mengadakan sudut mata pelajaran berkenaan di dalam kelas. 14. Membantu mengurus bank soalan. 15. Bertindak sebagai konselor dan guru disiplin. 16. Bekerja sebagai “team work”. | Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Pengetua Arahan Ketua Panitia Arahan Pengetua Arahan GPK Arahan Pengetua |
- FUNGSI UTAMA GURU MATA PELAJARAN ( Kemahiran Hidup Bersepadu )
7.1 Mendapatkan Sukatan Pelajaran terkini.
7.2 Menyediakan Rancangan mengajar tahunan dan harian.
7.3 Mengajar mengikut jadual yang ditetapkan.
7.4 Menyediakan bahan-bahan bantu mengajar.
7.5 Membuat pentaksiran mengikut modul yang ditetapkan.
7..6. Menyediakan kertas soalan peperiksaan dalaman dan menandanya.
7. AKTIVITI SETIAP FUNGSI UTAMA GURU MATA PELAJARAN
(Kemahiran Hidup Bersepadu)
7.1. MENDAPATKAN SUKATAN PELAJARAN TERKINI
PROSES KERJA
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan | Seksyen/Undang-Undang/Peraturan |
1 2 3 4 5. | Menghubungi GPK/KP untuk mendapatkan sukatan pelajaran terkini. Memastikan sukatan yang didapati adalah yang terkini. Memahami dan boleh mentafsir serta menghuraikan sukatan pelajaran. Memasukkan sukatan dalam buku rekod atau fail yang ditetapkan. Melaksanakan P & P di dalam kelas. | GPK/GKMP Ketua Panitia GPK/Ketua Panitia GPK/Ketua Panitia Guru Mata Pelajaran |
NORMA KERJA
Bil | Jenis Kerja | Masa yang diambil | Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu |
1 | Menulis rancangan pelajaran harian | 30 minit | |
2 | Masuk kelas mengikut jadual | 40 minit | |
3 | Ucap salam | 1minit | |
4 | Memastikan kebersihan kelas | 2 minit | |
5 | Menyemak kehadiran pelajar | 2 minit | |
6 | Set induksi | 5 minit | |
7 | Memaklumkan tajuk dan objektif pengajaran dan pembelajaran | 2 minit | |
8 | Pengajaran dan pembelajaran berlangsung | 30 minit | |
9 | Memberi nota dan kerja-kerja latihan dan memeriksanya. | 5 minit | |
10 | Mengesan kelebihan dan kelemahan Pelajar untuk tindakan selanjutnya | 10 minit | |
11 | Memberi latihan tambahan dan kerja rumah | 5 minit | |
12 | Diakhiri dengan penutupan sosial/ penutupan kognitif | 1 minit |
7.4. MENYEDIAKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
PROSES KERJA
Bil | Proses Kerja | Pegawai yang meluluskan | Seksyen/Undang-undang/peraturan |
1 2 3 4 5 6 7 | Menghadiri mesyuarat panitia Menerima arahan daripada ketua Panitia Memilih tajuk-tajuk yang memerlukan BBM Memilih bahan-bahan untuk BBM Membuat Bahan Bantu mengajar Menyerah kepad KP untuk disemak/cek/dipantau Menggunakannya dalam P & P | Ketua Panitia Ketua Panitia GKMP/Ketua Panitia GKMP/Ketua Panitia GKMP/Ketua Panitia GKMP/Ketua Panitia GKMP/Ketua Panitia |
NORMA KERJA
Bil | Jenis Kerja | Masa ya ng diambil | Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu |
1 | Menghadiri mesyuarat panitia | 60 minit | |
2 | Menerima arahan daripada ketua Panitia | 20 minit | |
3 | Memilih tajuk-tajuk yang perlukan BBM | 60 minit | |
4 | Memilih bahan-bahan untuk BBM | 60 minit | |
5 | Menggunakannya dalam P & P | 40 minit |
7.5. MENGADAKAN KELAS PENGAYAAN DAN PEMULIHAN
PROSES KERJA
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan | Undang-undang Peraturan |
1 | Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan | ||
2 | Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia | ||
3 | Membuat penilaian | ||
4 | Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program | ||
5 | Mengadakan penambahbaikan jika perlu |
NORMA KERJA
Bil | Jenis Kerja | Masa Yang diambil | Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu |
1 | Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan | 40 minit | |
2 | Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia | 80 minit | |
3 | Membuat penilaian | 30 minit | |
4 | Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program | 60 minit | |
5 | Mengadakan penambahbaikan jika perlu | 60 minit |
7.6. MENYEDIAKAN SOALAN PEPERIKSAAN DALAMAN DAN MENANDANYA
PROSES KERJA
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan | Undang-undang Peraturan |
1 | Menerima takwim peperiksaan daripada setiausaha peperiksaan | GPK | |
2 | Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU ( jadual spesifikasi ujian) | ||
3 | Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan | ||
4 | Menyerahkan kepada pejabat untuk di cetak dan diperbanyakkan | ||
5 | Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan penggal sahaja) | ||
6 | Menjalankan ujian berdasarkan jadual yang ditentukan | ||
7 | Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis | ||
8 | Menghadiri mesyuarat ‘post moterm’ untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar | ||
9 | Tindakan susulan jika berkaitan |
SENARAI SEMAK
Bil Tindakan Tandakan(/) Catatan
|
1. Menerima takwim peperiksaan daripada setiausaha peperiksaan | ||||
2. Menggubal soalan menggunakan
(jadual spesifikasi ujian) | ||||
kepada GKMP untuk disahkan | ||||
untuk dicetak dan diperbanyakkan | ||||
5. Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan
setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan penggal sahaja) | ||||
jadual yang ditentukan | ||||
7. Memeriksa kertas jawapan dan
| ||||
8. Menghadiri mesyuarat post moterm
dan kekuatan pelajar
| ||||
9. Tindakan susulan jika berkaitan |
NORMA KERJA
Bil | Jenis Kerja | Masa yang diambil | Jumlah unit yang boleh dijalankan seminggu |
1 | Menerima takwim peperiksaan daripada setiausaha peperiksaan | 10 minit | |
2 | Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU (jadual spesifikasi ujian ) | 2 hari | |
3 | Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan | 80 minit | |
4 | Menyerahkan kepada pejabat untuk dicetak dan diperbanyakkan | 10 minit | |
5 | Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan penggal sahaja) | 60 minit | |
6 | Menjalankan ujian berdasarkan jadual yang ditentukan | 40 minit | |
7 | Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis | 2 hari | |
8 | Menghadiri mesyuarat post moterm untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar | 30 minit | |
9 | Tindakan susulan jika berkaitan | 40 minit |
7.7. MELAKSANAKAN PENGURUSAN DAN PENGENDALIAN KERJA PENTAKSIRAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU
PROSES KERJA
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan | Seksyen/Undang-Undang/Peraturan |
1 2 3 4 5. 6. | Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG Menubuhkan jawatankuasa pelaksana Melaksanakan taklimat penataran Melaksanakan pentaksiran Menyelaras pentaksiran Memantau pentaksiran Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan | GPK Akademik GPK Akademik GPK Akademik Pentaksir Penyelaras Pemantau SU Peperiksaan SU Peperiksaan |
NORMA KERJA
Bil | Jenis Kerja | Tempoh Pelaksanaan | Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu |
1 | Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG | Januari | |
2. | Menubuhkan jawatankuasa pelaksana | Januari | |
3 | Melaksanakan taklimat penataran | Januari | |
4 | Melaksanakan pentaksiran | Januari-Ogos | |
5 | Menyelaras pentaksiran | Mac-Julai | |
6 | Memantau pentaksiran | Mac-Ogos | |
7 | Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi | Ogos | |
8 | Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan | Ogos |
8. PERATURAN-PERATURAN PENTADBIRAN
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1981
Penggunaan Waktu Tidak Mengajar/Waktu Luang (Free Periods) oleh Guru-guru.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1999
Penyediaan Buku Rekod Pengajaran Dan Pembelajaran
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/2003
Dasar Penggunaan Media Dan Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran.
- memastikan peralatan teknologi yang dibekalkan di sekolah digunakan secara maksima dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/2000
Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Kemahiran Hidup Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam dan Di Luar Kawasan Sekolah.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2002
Pelaksanaan Sukatan Pelajaran Yang Disemak Semula Bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2000
Salah Laku Memasukkan Unsur Politik Dalam Soalan Peperiksaan/Ujian Di Sekolah Dan Perbuatan Menghasut/ Meracuni Fikiran Pelajar Membenci Kerajaan.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001
Semua Guru Adalah Guru Disiplin.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/2000
Pelaksanaan Sebutan Bahasa Baku Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah.
- Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2000
Peruntukan Waktu Untuk Mata Pelajaran Sains Dalam Kumpulan Teras Peringkat Menengah Atas.
9. LAMPIRAN
SENARAI TUGAS HARIAN
NAMA : JAWATAN : TARIKH : | ||
BIL | TUGAS SAYA HARI INI | CATATAN |