Fail Meja Guru KHB


1.0               LATAR BELAKANG


Guru mata pelajaran mempunyai peranan yang amat penting dalam melaksanakan

proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.   Mereka adalah nadi dalam

pembelajaran di sekolah dan tunggak utama dalam melaksanakan semua program

kurikulum di sekolah.


Mereka bertanggungjawab merealisasikan kaedah P & P untuk tujuan kefahaman

dan penghayatan seterusnya mempertingkatkan prestasi pelajar di sekolah. Mereka

menyediakan khidmat bantu yang secukupnya bagi memastikan penitisan ilmu

berlaku secara berkesan dalam suasana dan iklim sekolah yang kondusif.


Panduan ini bertujuan untuk menjelaskan tugas dan tanggungjawab serta peranan

guru mata pelajaran dalam meningkatkan prestasi perkhidmatan mereka.


2.0               OBJEKTIF AM

2.1               Meningkatkan kecekapan pengurusan akademik guru mata pelajaran

2.2               Membangun kemahiran penyelidikan di kalangan guru mata pelajaran


3.0               OBJEKTIF KHUSUS

3.1               Guru mata pelajaran mendapat panduan tentang tugas masing-masing

3.2               Melahirkan guru mata pelajaran yang  cekap, dedikasi dan bertanggungjawab bagi meningkatkan prestasi yang tinggi

3.3               Merealisasikan hala tuju SMK.UMAS-UMAS TAWAU.





4.0. CARTA ORGANISASI GURU MATA PELAJARAN








05. SENARAI TUGAS GURU MATA PELAJARAN ( KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU)


      1. Memiliki , memahami  dan boleh mentafsirkan serta menghuraikan kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan mata pelajaran KHB
      2. Memahami dan mematuhi pekeliling dan arahan yang berkaitan dengan mata pelajaran KHB serta menentukan dan menetapkan matlamat yang harus dicapai, iaitu dari segi pengetahuan, kebolehan dan kemahiran di akhir penggal bagi setiap tingkatan.
      3. Mempunyai sebuah Buku Rekod Mengajar yang kemaskini dan menyerahkan kepada pengetua pada masa yang ditetapkan.
      4. Menyediakan dengan lengkap Rancangan Pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar untuk tempoh setahun/sepenggal/harian dan melaksanakan pengajarannya mengikut Rancangan Pelajaran yang disediakan.
      5. Menyedia dan memberikan kerja-kerja latihan dan aktiviti yang cukup, memeriksa buku latihan pelajar dan memulangkan secepat mungkin. Menyerahkan   / menunjukkan buku latihan kepada pengetua atau wakilnya pada masa yang dikehendaki.
      6. Menjalankan Ujian Bulanan dan penilaian kepada pelajar. Merekodkan soalan-soalan dan keputusan ujian dalam Buku Rekod Mengajar.
      7. Mengesan kelemahan pelajar dan menjalankan kelas pemulihan atau bimbingan.
      8. Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran , menghadiri mesyuarat panitia dan melaksanakan keputusan mesyuarat panitia.
      9. Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran / Jabatan Pelajaran / Pejabat Pelajaran Daerah.
      10. Menghadiri mesyuarat atau taklimat mengenai mata pelajaran yang berkenaan sama ada yang dikelolakan oleh Kementerian Pelajaran/ Jabatan Pelajaran Negeri / Pejabat Pelajaran Daerah.
      11. Menyampaikan semula maklumat kepada guru lain yang mengajar mata pelajaran yang sama.
      12. Sentiasa mengikuti perkembangan dan pembaharuan tentang teknik mengajar bagi mata pelajaran berkenaan bagi meningkatkan lagi prestasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
      13. Melaporkan kepada Guru Kanan Mata Pelajaran tentang masalah pengajaran dan pembelajaran untuk tindakan selanjutnya.
      14. Menjaga keselamatan dan kebersihan alat-alat bantuan mengajar yang digunakan. Memastikan bahawa alat-alat bantuan mengajar digunakan secara meluas dan bertanggungjawab dalam menambahkan alat bantuan mengajar bagi memperkayakan Pusat Sumber Sekolah.
      15. Mengadakan sudut-sudut mata pelajaran berkenaan dalam kelas-kelas yang diajar.
      16. Membantu menguruskan Bank Soalan.
      17. Mematuhi arahan Pengetua.
    06.  SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN PEGAWAI DENGAN PEGAWAI LAIN


    Tugas Pegawai Yang Ada hubungan

    Tugas Dan Tanggungjawab

    Kuasa Yang Diberi
    Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan


    Guru Mata Pelajaran




























    1.       Memiliki, memahami dan menghurai sukatan dan huraian sukatan pelajaran.

    2.       Mematuhi pekeliling dan arahan berkaitan serta menetapkan matlamat yang harus dicapai.

    3.       Mempunyai dan mengemas kini buku rekod mengajar.

    4.       Menyediakan rancangan pelajaran tahunan dan harian serta melaksanakannya dalam P&P.

    5.       Memberi kerja dan latihan  kepada pelajar dan memeriksanya.

    6.       Menjalankan ujian, penilaian pentaksiran kepada pelajar dan merekodkannya.

    7.       Mengesan kelemahan pelajar dan berusaha memulihkannya.

    8.       Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran.

    Arahan Pengetua



    Arahan Pengetua


    Arahan Pengetua


    Arahan Pengetua



    Arahan Pengetua


    Arahan Pengetua



    Arahan Pengetua


    Arahan Pengetua


    Guru mata pelajaran



    Guru mata pelajaran


    Guru mata pelajaran


    Guru mata pelajaran



    Guru mata pelajaran


    Guru mata pelajaran



    Guru mata pelajaran


    Guru mata pelajaran






    Tugas Pegawai Yang Ada hubungan

    Tugas Dan Tanggungjawab

    Kuasa Yang Diberi

    Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan



    9.       Menghadiri mesyuarat panitia serta mematuhi dan melaksanakannya.

    10.   Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh KP/JPN/PPD.


    11.   Menghadiri mesyuarat/taklimat kelolaan Kementerian Pelajaran/Jabatan Pelajaran Negeri.

    12.   Mengguna dan bertanggungjawab terhadap BBM.

    13.   Mengadakan sudut mata pelajaran berkenaan di dalam kelas.

    14.   Membantu mengurus bank soalan.

    15.   Bertindak sebagai konselor dan guru disiplin.

    16.   Bekerja sebagai “team work”.

    Arahan Pengetua


    Arahan Pengetua




    Arahan Pengetua



    Arahan Pengetua


    Arahan Ketua Panitia


    Arahan Pengetua

    Arahan GPK


    Arahan Pengetua





    1. FUNGSI UTAMA GURU MATA PELAJARAN ( Kemahiran Hidup Bersepadu )

    7.1 Mendapatkan  Sukatan Pelajaran terkini.
    7.2 Menyediakan Rancangan mengajar tahunan dan harian.
    7.3 Mengajar mengikut jadual yang ditetapkan.
    7.4 Menyediakan bahan-bahan bantu mengajar.
    7.5 Membuat pentaksiran mengikut modul yang ditetapkan.
    7..6. Menyediakan kertas soalan peperiksaan dalaman dan menandanya.


    7. AKTIVITI SETIAP FUNGSI  UTAMA GURU MATA PELAJARAN
        (Kemahiran Hidup Bersepadu)


           7.1. MENDAPATKAN SUKATAN PELAJARAN TERKINI

           PROSES KERJA


    Bil

    Proses Kerja

    Pegawai Yang Meluluskan

    Seksyen/Undang-Undang/Peraturan


    1



    2


    3



    4


    5.

    Menghubungi GPK/KP untuk mendapatkan sukatan pelajaran terkini.


    Memastikan sukatan yang didapati adalah yang terkini.

    Memahami dan boleh mentafsir serta menghuraikan sukatan pelajaran.


    Memasukkan sukatan dalam buku rekod atau fail yang ditetapkan.

    Melaksanakan P & P di dalam kelas.

    GPK/GKMP



    Ketua Panitia



    GPK/Ketua Panitia


    GPK/Ketua Panitia


    Guru Mata Pelajaran





















    NORMA KERJA



    Bil

    Jenis Kerja

    Masa yang diambil

    Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu

    1
    Menulis rancangan pelajaran harian


    30 minit

    2
    Masuk kelas mengikut jadual

    40 minit

    3
     Ucap salam 

    1minit

    4
    Memastikan kebersihan kelas

    2 minit

    5
    Menyemak kehadiran pelajar

    2 minit

    6
    Set induksi

    5 minit

    7
    Memaklumkan tajuk dan objektif pengajaran dan pembelajaran

    2 minit

    8
    Pengajaran dan pembelajaran
     berlangsung
    30 minit

    9
    Memberi nota dan kerja-kerja latihan dan memeriksanya.
    5 minit

    10
    Mengesan kelebihan dan kelemahan Pelajar untuk tindakan selanjutnya

    10 minit

    11
    Memberi latihan tambahan dan kerja rumah

    5 minit

    12
    Diakhiri dengan penutupan sosial/ penutupan kognitif

    1 minit




    7.4. MENYEDIAKAN BAHAN BANTU MENGAJAR


    PROSES KERJA


    Bil

    Proses  Kerja

    Pegawai yang meluluskan

    Seksyen/Undang-undang/peraturan

    1


    2



    3



    4


    5

    6



    7
    Menghadiri mesyuarat panitia


    Menerima arahan daripada ketua
    Panitia


    Memilih tajuk-tajuk yang memerlukan BBM


    Memilih bahan-bahan untuk BBM


    Membuat Bahan Bantu mengajar

    Menyerah kepad KP untuk disemak/cek/dipantau


    Menggunakannya dalam P & P

    Ketua Panitia


    Ketua Panitia



    GKMP/Ketua Panitia



    GKMP/Ketua Panitia


    GKMP/Ketua Panitia

    GKMP/Ketua Panitia



    GKMP/Ketua Panitia






    NORMA KERJA


    Bil
    Jenis Kerja
    Masa ya ng diambil

    Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu

    1


    Menghadiri mesyuarat panitia


    60 minit

    2

    Menerima arahan daripada ketua
    Panitia


    20 minit

    3

    Memilih tajuk-tajuk yang perlukan
    BBM


    60 minit

    4

    Memilih bahan-bahan untuk BBM



    60 minit

    5

    Menggunakannya dalam P & P



    40 minit

















    7.5. MENGADAKAN KELAS PENGAYAAN DAN PEMULIHAN

    PROSES KERJA


    Bil

    Proses Kerja

    Pegawai Yang Meluluskan

    Undang-undang Peraturan


    1

    Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan





    2

    Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia





    3

    Membuat penilaian





    4

    Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program





    5

    Mengadakan penambahbaikan jika perlu




    NORMA KERJA



    Bil

    Jenis Kerja

    Masa Yang diambil

    Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu


    1

    Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan

            
    40 minit


    2

    Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia

            

    80 minit


    3

    Membuat penilaian

            
    30 minit


    4

    Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program

            

    60 minit


    5

    Mengadakan penambahbaikan jika perlu

             
    60 minit


    7.6. MENYEDIAKAN SOALAN PEPERIKSAAN DALAMAN  DAN MENANDANYA

    PROSES KERJA


    Bil

    Proses Kerja

    Pegawai Yang Meluluskan

    Undang-undang Peraturan


    1

    Menerima takwim peperiksaan daripada setiausaha peperiksaan


    GPK


    2

    Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU ( jadual spesifikasi ujian)




    3

    Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan




    4

    Menyerahkan kepada pejabat untuk di cetak dan diperbanyakkan




    5

    Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan penggal sahaja)




    6

    Menjalankan ujian berdasarkan jadual
    yang ditentukan




    7

    Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis




    8

    Menghadiri mesyuarat ‘post moterm’  untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar




    9

    Tindakan susulan jika berkaitan




    SENARAI SEMAK


    Bil                    Tindakan                                             Tandakan(/)                             Catatan



     
                
    1.          Menerima takwim peperiksaan    
                 daripada setiausaha peperiksaan

    2.         Menggubal soalan menggunakan

     
                susun atur mengikut kaedah JSU 
                (jadual spesifikasi ujian)


     
    3.         Menaip dan menyerahkannya
                kepada GKMP untuk disahkan



     
    4.         Menyerahkan kepada pejabat
                untuk dicetak dan diperbanyakkan

    5.         Menyusun mengikut bilangan
                pelajar dalam kelas dan

     
                menyerahkannya kepada
                setiausaha peperiksaan (bagi
                peperiksaan penggal sahaja)


     
    6.         Menjalankan ujian berdasarkan
               jadual yang ditentukan

    7.        Memeriksa kertas jawapan dan

     
               membuat analisis

    8.        Menghadiri mesyuarat post moterm 

     
               untuk mengenal pasti kelemahan
               dan kekuatan pelajar

     
    9.       Tindakan susulan jika berkaitan

    NORMA KERJA


    Bil

    Jenis Kerja

    Masa yang diambil

    Jumlah unit yang boleh dijalankan seminggu


    1

    Menerima takwim peperiksaan    
    daripada setiausaha peperiksaan


    10 minit


    2

    Menggubal soalan menggunakan
    susun atur mengikut kaedah JSU
    (jadual spesifikasi ujian )
              

    2 hari


    3

    Menaip dan menyerahkannya
    kepada GKMP untuk disahkan



    80 minit


    4

    Menyerahkan kepada pejabat
    untuk dicetak dan diperbanyakkan


    10 minit


    5

    Menyusun mengikut bilangan
    pelajar dalam kelas dan menyerahkannya
    kepada setiausaha peperiksaan (bagi
    peperiksaan penggal sahaja)


    60 minit


    6

    Menjalankan ujian berdasarkan
    jadual yang ditentukan


    40 minit


    7

    Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis
              

    2 hari


    8

    Menghadiri mesyuarat post moterm untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar


    30 minit


    9

    Tindakan susulan jika berkaitan

    40 minit



     7.7. MELAKSANAKAN PENGURUSAN DAN PENGENDALIAN KERJA PENTAKSIRAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

           PROSES KERJA


    Bil

    Proses Kerja

    Pegawai Yang Meluluskan

    Seksyen/Undang-Undang/Peraturan


    1



    2


    3



    4



    5.


    6.

    Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG


    Menubuhkan jawatankuasa pelaksana


    Melaksanakan taklimat penataran

    Melaksanakan pentaksiran

    Menyelaras pentaksiran

    Memantau pentaksiran

    Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi

    Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan

    GPK Akademik



    GPK Akademik


    GPK Akademik

    Pentaksir

    Penyelaras

    Pemantau

    SU Peperiksaan


    SU Peperiksaan






















    NORMA KERJA



    Bil

    Jenis Kerja

    Tempoh Pelaksanaan

    Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu


    1

    Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG


     Januari


    2.


    Menubuhkan jawatankuasa pelaksana


    Januari




    3

    Melaksanakan taklimat penataran


    Januari


    4

    Melaksanakan pentaksiran



    Januari-Ogos




    5

    Menyelaras pentaksiran


    Mac-Julai




    6


    Memantau pentaksiran


    Mac-Ogos


    7

    Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi


    Ogos


    8

    Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan


    Ogos



    8.             PERATURAN-PERATURAN PENTADBIRAN

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1981

    Penggunaan Waktu Tidak Mengajar/Waktu Luang (Free Periods) oleh Guru-guru.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1999

    Penyediaan Buku Rekod Pengajaran Dan Pembelajaran

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/2003

    Dasar Penggunaan Media Dan Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran.

    -          memastikan peralatan teknologi yang dibekalkan di sekolah digunakan secara maksima dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/2000

    Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Kemahiran Hidup Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam dan Di Luar Kawasan Sekolah.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2002

    Pelaksanaan Sukatan Pelajaran Yang Disemak Semula Bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2000

    Salah Laku Memasukkan Unsur Politik Dalam Soalan Peperiksaan/Ujian Di Sekolah Dan Perbuatan Menghasut/ Meracuni Fikiran Pelajar Membenci Kerajaan.


    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001

    Semua Guru Adalah Guru Disiplin.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/2000

    Pelaksanaan Sebutan Bahasa Baku Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah.

    1. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2000

    Peruntukan Waktu Untuk Mata Pelajaran Sains Dalam Kumpulan Teras Peringkat Menengah Atas.

    9.       LAMPIRAN


                SENARAI TUGAS HARIAN


    NAMA          :
    JAWATAN  :
    TARIKH      :


    BIL


    TUGAS SAYA HARI INI


    CATATAN